URL فارسی یا انگلیسی کدام برای سئو بهتر است؟

You are currently viewing URL فارسی یا انگلیسی کدام برای سئو بهتر است؟

برای سئو سایت URL فارسی بهتر است یا انگلیسی؟ توجه به موضوع سئو فرندلی بودن URL ها تاثیر بالایی در رتبه سئو سایت و جستجوهای گوگل دارد. استفاده از یک لینک بهینه شده و قابل خواندن و فهمیدن برای موتورهای جستجو موجب بالا بردن سئو سایت شما می گردد.

لینک فارسی یا انگلیسی

انتخاب URL فارسی یا انگلیسی سوالی است که برای اکثر مدیران وب سایت ها و یا طراحان سایت پیش می آید. استفاده از URL فارسی یا انگلیسی بیشتر از نظر سئو مورد بحث قرار می گیرد.

با تحقیقات انجام شده و مطابق موارد زیر استفاده از URL انگلیسی که معادل و ترجمه شده عنوان فارسی آن صفحه باشد تاثیر بهتری در سئو سایت دارد.

1- کوتاه بودن لینک انگلیسی نسبت به لینک فارسی

لینکهای انگلیسی نسبت به URL های فارسی به شدت کوتاه هستند. کافی است یک تست انجام داده و در یک پست از 5 کلمه انگلیسی برای URL استفاده کنید و در یک پست دیگر 1 کلمه فارسی در URL بنویسید و سپس هر دو URL را کپی و در شبکه های اجتماعی مثل تلگرام انتشار دهید. url فارسی درحالی که 4 کلمه کمتر داشت ولی طولانی‌تر است و از تعداد کاراکترهای بیشتری تشکیل شده است.

2- سئو مناسب URL انگلیسی نسبت به URL فارسی

هر چه url پست‌ های سایت ما کوتاه‌تر باشند به بهینه سازی اصولی سایت نزدیکتر است، پس با توجه به حرف‌های بالا و منطق می‌توانیم بگوییم که پست‌ها با URL انگلیسی در سئو مناسب‌تر هستند.

3- رابط کاربری آدرس انگلیسی نسبت به فارسی

اگر دقت کرده باشید، وقتی آدرس‌های شما انگلیسی هستند خوانا هستند و به راحتی می شود آنها را به همان حالتی که هستند دید. اما در حالت فارسی آدرس‌ها غیرقابل خوانا هستند و از کاراکترهایی تشکیل شده اند که نمی شود آنها رو خواند.

4- آنالیز سخت آدرس فارسی نسبت به انگلیسی

خیلی وقت‌ها نیاز داریم از ابزارهای مختلفی در جهت بهینه سازی و ارتقا رتبه سایت خود در گوگل استفاده کنیم، مثلا یکی از این ابزارهای مهم سرچ کنسول است. مشکل زمانی آغاز میشود که ساختارهای آدرس ما فارسی هستند و با چشم نمی‌توان تشخیص داد که آدرسها برای کدام پست یا صفحه است. درحالی که در آدرس‌های انگلیسی این شرایط به راحتی در اختیار وبمستر و مختصص سئو قرار می گیرد.

5- کاربر پسند بودن آدرس انگلیسی نسبت به آدرس فارسی

وقتی پست‌ها یا مقالات شما با URL انگلیسی درج می‌شوند کاربر پسندتر خواهد بود و به راحتی با یک نگاه می شود موضوع مطالب را حدس زد ولی پست‌هایی که با URL فارسی درج میشوند، URL آنها با حروف نامشخص در محیط‌های دیگر مثل شبکه های اجتماعی نمایش داده می شوند و اصلا با نگاه به لینک نمیشود حدس زد که مقاله مورد نظر درباره چه موضوعی است. پس با لینک های انگلیسی تجربه کاربری (User Experience) بهتری در سایت خواهیم داشت.

طبق نظرسنجی ها در برخی موارد نیز کاربران از کلیک روی لینک های فارسی در شبکه های اجتماعی خودداری می کنند و به دلیل به هم ریختگی لینک ها و نمایش کاراکترهای طولانی و نامشخص ترس از این دارند که احیانا کدهای مخرب باشد و یا مورد هک قرار گیرند.

6- به خاطر سپردن و تایپ کردن راحت‌تر URL انگلیسی نسبت URL فارسی

خیلی از مدیران، وبمستران و طراحان سایت بدون سرچ کردن، مستقیم آدرس سایت‌های مورد نظر خود را تایپ می‌کنند و وارد صفحه‌ای خاص از یک وب سایت میشوند، حال اگر لینک یا URL سایت فارسی باشد کار سختی است و تقریبا در ۹۹ درصد موارد کسی لینک فارسی را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ نمی‌کند.

7- ایندکس شدن سریع تر URL انگلیسی نسبت به URL فارسی

تجربه نشان می دهد که لینک های انگلیسی سریع‌تر و راحت‌تر ایندکس می شوند و موتورهای جستجو بیشتر طرفدار پیوندهای انگلیسی هستند و از طرفی باعث افزایش سرعت سایت هم می شود. از آنجایی که هندل کردن URL های انگلیسی نسبت به فارسی برای سرور راحت تر است پس سرعت پاسخ گویی هم بیشتر خواهد شد، هر چند این مورد شاید زیاد محسوس نباشد ولی در سرورهای اشتراکی که بیشترین میزبانی را دارد قابل توجه است.

8- کپی کردن و به اشتراک گذاشتن URL انگلیسی بسیار راحت‌تر است

وقتی کاربر شما می‌خواهد یک URL انگلیسی را به اشتراک بگذارد دیگر UTF8 به هم نمی‌ریزد ولی در URL های فارسی لینک به هم می ریزد و شبیه یک سری اعداد و ارقام طولانی و نا مشخص می شود! مانند تصویر زیر

URL فارسی یا انگلیسی

از دلایل گوگل برای سئو وب‌ سایت شما و نمایش سایت در نتایج جستجوی گوگل این است که کلمه‌ ای که کاربر جستجو می‌کند در عنوان صفحه و URL شما باشد که می‌توانید از معادل انگلیسی آن متن در URL استفاده کنید.

در آخر اینکه همیشه سعی کنید آدرس های کوتاه و معنا دار ایجاد کنید تا تاثیر مثبت در رتبه سئو وب سایت شما داشته باشند.

این پست دارای 4 نظر است

  1. حامد مشفق

    سلام ممنون از بررسی خوب تون
    حالا ممکنه کسی این مشکل رو داشته باشه که بخواد فارسی باشه و کپی کنه
    برای این کار در آدرس زیر یک راهنمایی از سینا مجیدیان در ویرگول قرار داده شده که خیلی کاربردی هست. باعنوان:
    چگونه آدرس اینترنتی شامل متن فارسی را کپی کنیم که طولانی نشود

  2. حامد مشفق

    مثلا آدرس زیر رو بردارین
    ببرین داخل ادرس بار کروم
    و یک H به اولش اضافه کنین تا نتیجه رو ببینین:

    ttps://virgool.io/@sina.majidian/چگونه-آدرس-اینترنتی-شامل-متن-فارسی-را-کپی-کنیم-که-طولانی-نشود-al0izeofmnrz

  3. مهدی

    اگر تو سایتمون برای مدت ها در همه صفحات از آدرس فارسی استفاده کرده باشیم حالا میتونیم برخی از صفحات جدید رو به انگلیسی تغییر بدیم ؟ از لحاظ سئو مشکلی بوجود نمیاد؟

    1. مدیر

      با سلام و احترام،
      بله برای صفحات جدید می توانید به انگلیسی تغییر دهید.
      باز هم جهت اطمینان پیشنهاد می شود نظر چند کارشناس سئو به صورت جداگانه جویا شوید و سپس تصمیم نهایی بگیرد.

      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید