14 روش کاهش زمان پاسخ سرور در وردپرس

You are currently viewing 14 روش کاهش زمان پاسخ سرور در وردپرس

کاهش زمان پاسخگویی سرور در وردپرس یکی از مهمترین جنبه هایی است که می تواند به توسعه و رشد سایت یا فروشگاه اینترنتی شما کمک کند. افزایش سرعت وردپرس از طرفی برای بازدیدکنندگان و از طرفی برای سئو گوگل این مسئله بسیار مهم و باعث رشد وب سایت خواهد شد.

کاهش زمان پاسخ سرور در وردپرس باید هدف اصلی صاحبان وب سایت و کارشناسان سئو باشد. سرمایه گذاری در ایجاد وب سایت درصورتیکه سرعت وب سایت شما کند باشد و افراد سایت شما را رها کنند، اتلاف وقت است. در چند ثانیه اول مشخص می شود که مشتری در صفحه شما بماند یا اینکه به یک سایت رقیب بازگردد.

از سال 2018 ، گوگل از زمان پاسخ دهی سرور به عنوان عامل اصلی رتبه بندی استفاده کرده است که این معیار را برای عملکرد سئو پلتفرم آنلاین شما حیاتی می کند.

خط مشی رتبه بندی Google در جهت ارائه با ارزش ترین، با کیفیت ترین و جذاب ترین مطالب به کاربران است. اگر وب سایت شما نتواند به سرعت پاسخ دهد، ممکن است Google سایت شما را منسوخ و بی اثر تصور کند و صفحات شما را در رتبه های بالای جستجو نمایش ندهد.

تحقیقات نشان داده است که زمان بارگیری اکثر وب سایت های موجود در صفحه یک در SERP ها دو ثانیه یا کمتر است. در این مقاله بیاموزید که چگونه با چهارده نکته عملی زمان پاسخگویی سرور را کاهش دهید.

TTFB چیست؟

TTFB مخفف time to first byte است. به بیان ساده، این اندازه گیری مدت زمانی است که مرورگر باید قبل از دریافت اولین بایت داده از سرور منتظر بماند. هرچه زمان بیشتری برای دریافت آن داده ها می رود، نمایش صفحه شما نیز بیشتر طول می کشد.

زمان پاسخ سرور مشخص می کند که چه مدت طول می کشد تا یک وب سرور پاسخ به درخواست بازدید کننده را پردازش کند. این زمان از زمانی که سرور یک درخواست HTTP (درخواست برای هر صفحه وب ، تصویر ، فیلم یا انواع دیگر پرونده ها) را دریافت می کند تا زمان شروع پاسخ به درخواست محاسبه می شود.

در اینجا تعریفی از زمان پاسخ سرور توسط Google ارائه شده است

چرا زمان پاسخ سرور مهم است؟

یک وب سایت کند می تواند برای کسب و کار ضرر داشته باشد. زمان بارگذاری وب سایت شما به طور قابل توجهی بر تجربه کاربر تأثیر می گذارد. تحقیقات نشان می دهد بیش از 40٪ از کاربران وب سایت در صورتی که زمان لود سایت بیش از 3 ثانیه طول بکشد سایت را ترک می کنند. همچنین، هرچه زمان بیشتری برای بارگیری لازم باشد، سایت رتبه بدتری در صفحه نتیجه موتور جستجو (SERP) پیدا می کند.

بهبود بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و تجربه کاربر از استراتژی های مهم در بازاریابی دیجیتال است. این دلیل کافی است تا شما بررسی کنید زمان پاسخ دهی سایت شما چیست و چگونه آن را بهبود ببخشید.

با بارگیری آهسته ، خطر از دست دادن صبر و حوصله بازدیدکنندگان و رفتن به صفحه رقیب را دارید. این احتمال وجود دارد که یک مورد از پاسخ ضعیف ممکن است منجر شود که بازدید کننده ای هرگز به وب سایت شما مراجعه نکند. یک وب سایت سریع ، سنگ بنای رضایت خاطر کاربران است.

گوگل اعلام کرد که سرعت بارگذاری یک صفحه یکی از عوامل اصلی رتبه بندی در سال 2018 است. این شرکت حتی PageSpeed ​​Insights ، ابزاری را برای افزایش عملکرد وب سایت ایجاد کرد. نتیجه ساده است: هرچه TTFB بهتر باشد ، رتبه بندی در Google بالاتر است.

زمان پاسخگویی خوب سرور چیست؟

Google به شما توصیه می کند که زمان پاسخ دهی کمتر از 200 میلی ثانیه را در نظر بگیرید. 100 میلی ثانیه TTFB ایده آل است و زمان بیش از 500 میلی ثانیه مسئله ساز است. حفظ زمان پاسخ سریع سرور که نوسانی ندارد ضروری است. مهم است که این زمان برای همه کاربران مشابه باشد و بسته به موقعیت جغرافیایی کاربران نباید تغییر کند.
طبق آمار گوگل، نیمی از سایت های آنلاین (50٪) کند هستند و فقط 10٪ آنها سریع هستند. به معنای 40٪ از وب سایت ها به طور متوسط ​​رتبه بندی می شوند و جای بسیاری برای پیشرفت باقی می ماند.

چگونه زمان پاسخ سرور را بررسی کنم؟

برای انجام آن دو روش وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از ابزار تست سرعت وب سایت های آنلاین مانند GTmetrix و Pingdom یا KeyCDN می باشد. و روش دیگر استفاده از مرورگر وب Chrome است که به صورت زیر می باشد:

با راه اندازی DevTools می توانید TTFB را در Google Chrome اندازه بگیرید.

از منو گوگل کروم به More Tools > Developer Tools مراجعه کنید و سپس از روی کیبورد کلید Ctrl + R را بزنید.

و می توانید مانند تصویر زیر در پنجره network عملکرد و زمان پاسخ سرور را مشاهده نمایید.

اندازه گیری TTFB توسط گوگل کروم

برای مثال مطابق تصویر فوق TTFB برابر 96ms می باشد.

روش های کاهش زمان پاسخ سرور در وردپرس

در ادامه 14 روش کاهش زمان پاسخگویی سرور برای وب سایت وردپرسی شما بیان شده است:

1- استفاده از افزونه های مناسب

انتخاب افزونه های مناسب برای وب سایت وردپرس بسیار مهم است. افزونه های اضافی و غیر ضروری، و همچنین افزونه های غیر استاندارد باعث کاهش سرعت سایت شما می شود.

به عنوان یک قاعده کلی، باید افزونه هایی که نصب کرده اید و نیازی به آنها ندارید را حذف کنید. یا مواردی که در عملکرد وب سایت کمک نمی کنند چرا باید در سایت شما نصب باشند؟

آیا می دانید بسیاری از افزونه ها که از منابع ناشناس دانلود کرده اید، کاری جز اسپم کردن وب سایت شما نمی کنند؟

همچنین افزونه هایی که از زمان بروزرسانی شان مدت زیادی می گذرد و هنوز بروزرسانی برای آنها ارائه نشده است را حتما پاک کنید و جایگزین های بهتری پیدا کنید.

به یاد داشته باشید که نصب هر افزونه می تواند زمان لود سایت را اضافه کنند و حتی برخی از آنها می توانند زمان بارگیری سایت شما را دو برابر کندتر کنند.

2- استفاده از قالب سبک و پرسرعت

به استثنای قالب رسمی WP، قالب های رایگان وردپرس اغلب کد ضعیفی دارند و بنابراین لود آنها کند است.

قالب وردپرس می تواند بیشترین تاثیر را در کاهش زمان پاسخگویی سرور داشته باشد. منظور ما از انتخاب بهترین قالب وردپرس فقط از لحاظ طراحی نیست و باید به فاکتورهای زیادی توجه شود .

بیشتر اوقات قالب های وردپرس رایگان و یا قالب های نال شده و غیرقانونی که دارای منبعی غیر قابل اعتماد است را دانلود می کنید اما باید بدانید در کمترین زمان شما را از کسب و کارتان سرد می کند و ممکن است کلا شما را نا امید کند. پس انتخاب قالب وردپرس سریع و سبک را در اولویت قرار دهید.

قالب وردپرس خود را باید از یک منبع معتبر که دارای پشتیبانی و ضمانت اورجینال بودن محصول است خریداری کنید. لازم به ذکر است که بعضی از سایت های ایرانی قالب های نال شده و ویروسی را به اسم اورجینال می فروشند پس هر سایتی هم قابل اعتماد نیست!

3- فعال کردن کش در وردپرس

سیستم کش تحویل سریع به بازدید کنندگان را تضمین می کند. یکی از مهم ترین کارهایی که باید برای کاهش زمان پاسخگویی سرور در وردپرس انجام دهید فعال کردن کش در سایت است. هنگامی که کاربر از یک صفحه از سایت بازدید می کند، سرور باید منابعی مانند تصاویر ، قالب، افزونه ها و … را همراه با انجام چند مرحله دیگر به مرورگر کاربر ارسال کند. و برای هر بازدید دوباره این کار انجام می شود. اما به وسیله کش شما می توانید کاری انجام دهید تا سایت شما بسیاری از مراحل را رد کند. به جای اینکه از هر فرآیند تولید تمام صفحه استفاده کنید، افزونه کش، خود یک نسخه از صفحه را پس از بار اول ایجاد می کند و سپس نسخه ذخیره شده را به هر کاربر بعدی منتقل می کند. این بدان معنی است که هر زمان کسی دوباره به سایت شما مراجعه می کند ، به جای اینکه اسکریپت های PHP را از ابتدا بارگیری کند ، پرونده ها از حافظه پنهان ارائه می شوند. این عمل caching نامیده می شود. با کش وردپرس می توانید تا 80% سرعت وب سایت خود را افزایش دهید.

نمونه هایی از پلاگین های کش وردپرس عبارتند از:

  • LiteSpeed Cache
  • WP Rocket
  • W3 Total Cache

اگر سایت شما بر روی سرورهای هاستینگ ایران وب قرار دارد با توجه به اینکه ایران وب در سرویس هاست از وب سرور محبوب لایت اسپید استفاده می نماید، توصیه می شود برای کش سایت خود از پلاگین LiteSpeed Cache استفاده نمایید. LiteSpeed ​​اکنون بهترین وب سرور است که می توانید برای وب سایت وردپرس خود استفاده کنید.

کش لایت اسپید وردپرس

این مقایسه معیار عملکرد بین LiteSpeed ​​، NGINX و Apache است که توسط LiteSpeed انجام شده است.

نکته: توجه داشته باشید که نباید همزمان از دو نوع پلاگین کش در سایت خود استفاده کنید. فقط باید یک نوع افزونه کش فعال باشد.

4- فایل‌های CSS خارجی را با هم ترکیب کنید

کوچک کردن و ترکیب کردن کدها اندازه کد را کاهش می دهد. بسیاری از قالب های وردپرس تمام CSS‌ های مورد استفاده خود را در فایل‌های مختلف تفکیک کرده‌اند اما می‌توان این فایل ها را در یک فایل قرار داد تا صفحه در زمان بارگزاری، منابع کمتری را فراخوانی کند.

ترکیب فایل های css

5- فایل‌های جاوا اسکریپت خارجی را ترکیب کنید

درست مانند CSS، جاوا اسکریپت هایی که در صفحه وب‌ سایت شما وجود دارد نیز می‌تواند در یک فایل HTML یا js قرار بگیرد. اغلب اوقات از این روش استفاده نمی‌شود و باعث فراخوانی‌های بیهوده خواهد شد. می توان قاطعانه گفت که در وب سایت های وردپرسی چندین فایل js مجزا (حدود 6 عدد و بیشتر) فراخوانی می شود. اما نباید اینطور باشد. ادغام فایل های javascript در یک فایل می تواند بشدت بر روی سرعت لود یک وب سایت تاثیر مثبت بگذارد. زیرا شما با اینکار تعداد درخواست ها (requests) را به سمت سرور کاهش داده اید که در نتیجه زمان پاسخ (response) کاهش خواهد یافت.

6- استفاده از Lazy Load در بارگزاری تصاویر

استفاده از Lazy Load این امکان را برای سایت شما فراهم می‌کند تا تصاویر را با تاخیر بارگذاری کند، اینکار باعث افزایش سرعت بارگذاری سایت شما می‌شود. تعویق در بارگزاری عکس ها به صفحات سایت این امکان را می‌دهد تا سریع تر نمایش یافته و نیازی به فراخوانی و دانلود تصاویر قبل از نمایش صفحه نباشد. تصاویر همیشه بیشترین زمان بارگذاری در صفحات را از کاربران می‌گیرند و اگر شما مقاله ای با تصاویر زیاد داشته باشید سرعت سایت شما شدیدا افت می‌کند. با استفاده از این قابلیت سایت شما تصاویر را بعد از باقی موارد بارگذاری می‌کند. این کار باعث می‌شود ظاهر سایت شما سریعاً به نمایش دربیاید و بعد تصاویر یک به یک بارگذاری شوند.

7- موارد اضافی در وردپرس را حذف کنید

این موضوع ممکن است کمی عجیب به نظر برسد اما بهتر است هر از چندگاهی سایت خود را پاکسازی نمایید.

این موضوع به معنای حذف کردن فایل ها، افزونه ها، قالب ها و سایر موارد اضافی است که دیگر نیازی به آنها ندارید. پیشنهاد می شود سایت خود را یکبار در ماه پاکسازی کنید و مطمئن شوید همه مواردی که به سایت اضافه می کنید را می شناسید. افزونه های غیر ضروری را غیر فعال کنید، دیدگاه های اسپم را پاک نمایید، هر از چندگاهی کش خود را پاک کنید تا مطمئن شوید سایت وردپرسی سریع و امنی دارید.

8- بهینه سازی پایگاه داده

سرعت پاسخگویی سرور به بهینه سازی دیتابیس وردپرس نیز بستگی دارد. همزمان با راه اندازی وب سایت، پایگاه داده به سرعت به کوئری ها نمایش داده می شود. با گذشت زمان، پایگاه داده اطلاعات را جمع می کند. این گردآوری منجر به انبوهی از داده های ذخیره شده می شود.

روش هایی برای بهینه سازی دیتابیس، برای سرعت بخشیدن به وب سایت شما وجود دارد. اگر از WordPress استفاده می کنید، اولین قدم شناسایی کوئری های کند است. پس از یافتن، باید روی بهینه سازی آن کار کنید.

9- وردپرس را سبک نگه دارید

وردپرس به شما امکان می دهد وب سایت های زیبایی را به راحتی ایجاد کنید. دارای تم های جذاب و افزونه های بی شماری برای شخصی سازی است. با این حال ، مراقب باشید از افزونه ها بیش از حد استافده نکنید زیرا می تواند زمان پاسخگویی را کاهش دهد.

همچنین، تمام افزونه های بلااستفاده را پاک کرده و آنهایی را که از CPU زیادی استفاده می کنند غیرفعال کنید. با استفاده از یک ابزار نظارت بر صفحه وب، بررسی کنید که پلاگین ها صفحه وب شما را کند می کند یا خیر. در صورت امکان افزونه ها با کارکردهای مشابه را حذف کنید.

10- استفاده از آخرین نسخه php

در حال حاضر جدیدترین و سریعترین نسخه php ورژن 7.4 می باشد. بسیاری از سایت های وردپرس با نسخه های php قدیمی اجرا می شوند. دلیل این امر این است که شرکت های میزبانی وب نسخه PHP شما را به طور خودکار ارتقا نمی دهند (به دلیل مشکلات احتمالی سازگاری). بنابراین مدیر سایت باید این موارد را بررسی و ارتقا نسخه php را انجام دهد.

اگر از هاست سی پنل استفاده می کنید مطابق آموزش تغییر نسخه PHP در سی پنل می توانید php هاست خود به نسخه 7.4 تغییر دهید.

سپس سایت خود را از نظر خطا بررسی کنید چون ممکن است قالب یا افزونه های شما قدیمی باشند و با نسخه جدید php سازگاری نداشته باشند.

11- بهینه سازی تصاویر در وردپرس

عکس ها باعث جذاب شدن، زیباترشدن و عمیق شدن وب سایت از لحاظ مفهومی می شوند اما این محتوای دیجیتال ممکن است باعث کاهش سرعت وب سایت شما به صورت خیره کننده ای شوند. شما باید با حذف اطلاعات غیر ضروری این فایل ها، آن ها را بهینه و فشرده کنید.

در حالی که تصاویر برای جذب کاربر ضروری هستند، اما همچنین می توانند زمان پاسخ سرور را افزایش دهند. برای جلوگیری از این مسئله ، قبل از قرار دادن تصاویر در صفحات ، به درستی تمام تصاویر خود را بهینه کنید. بسیاری از برنامه های رایگان برای فشرده سازی تصاویر و تغییر قالب آنها وجود دارد تا اندازه پرونده را تا پنج برابر کاهش دهند.

بهینه سازی تصاویر وردپرس

افزونه های بسیار زیادی در زمینه ی بهینه و فشرده کردن عکس های وردپرس وجود دارد که بعضی رایگان و بعضی غیررایگان می باشند. کافی است بر اساس نیاز خود یکی را انتخاب کرده و تغییرات لازم را بر روی عکس های خود انجام دهید تا سرعت سایت شما بهبود یابد. بعضی از این افزونه های به اندازه ی کافی حرفه ای هستند تا با کم کردن سایز عکس های شما تغییری در کیفیت آن ها ایجاد نکنند پس یک افزونه ی مناسب را انتخاب کنید. یکی از بهترین افزونه در این زمینه compress jpeg png images می باشد .

شما همچنین می توانید از تکنیک lazy load برای بهینه کردن بیش تر وب سایت وردپرس خود استفاده کنید. این تکنیک درواقع یک کد جاوا اسکریپت است که باعث می شود عکس ها زمانی لود شوند که کاربر صفحه را به پایین اسکرول می دهد. پس یقیناً با این روش سرعت سایت افزایش می یابد. برای این کار می توانید از افزونه ی BJ Lazy Load استفاده کنید.

دو فرمت رایج تصویر:

PNG یک قالب غیر فشرده است که بیشتر جزئیات را ذخیره می کند و کیفیت خوبی را ارائه می دهد. در عین حال ، PNG دارای اندازه نسبتاً بزرگی است و بارگذاری آن مدت زمان زیادی طول می کشد. برای تصاویر ساده یا تصاویر با پس زمینه شفاف از PNG استفاده کنید.
JPEG یک قالب فشرده است که کیفیت پایین تری را ارائه می دهد اما به طور قابل توجهی سریعتر بارگذاری می شود. برای تصاویر پیچیده چند رنگ از JPEG استفاده کنید.

12- Hotlink Protection را فعال کنید

وب سایت های دیگر می توانند بدون اینکه شما اطلاع داشته باشید به فایل های وب سایت شما لینک بدهند و این قابلیت برای جلوگیری از نمایش تصاویر، محتوا و فایل های وب سایت شما (نظیر موزیک و فایل های ویدئویی) در دیگر سایت ها می باشد. همچنین باعث جلوگیری از سرقت پهنای باند سایت شما توسط سایت های دیگر می شود چون زمانی که وب سایت های دیگر به فایل های روی وب سایت شما از قبیل موزیک، عکس و غیره، به صورت مستقیم لینک می دهند در واقع از پهنای باند شما استفاده می کنند.

در حقیقت hotlink protection باعث جلوگیری از سوء استفاده و مصرف غیر مجاز از هاست و سایت شما می شود.

13- حذف قالب ها و پلاگین های غیرفعال

بسیاری از افزونه ها ، قالب ها و سایر پلاگین های شخصی سازی جدید هر ساله توسط WP منتشر می شوند. آنها به شما امکان می دهند تا با توجه به نیازهای شخص، وب سایت خود را دقیق تنظیم کرده و عناصر و عملکرد منحصر به فرد طراحی و پیاده سازی کنید.

در حالی که افزایش تنوع و قابلیت دسترسی از ویژگی های مفید است، اما ترکیبی اشتباه از فناوری ها می تواند باعث ایجاد مشکلات متنوعی شود.

بنابراین شما باید قالب ها و پلاگین های اضافی را در سایت وردپرسی خود حذف کنید.

14- نسخه وردپرس و افزونه های خود را مرتبا به روز کنید

وردپرس به طور مرتب همراه با افزونه ها و مضامین خود به روز می شود تا نیازهای فعلی وب را برآورده کند. با به روزرسانی نسخه وردپرس خود بلافاصله پس از انتشار جدید، می توانید از ویژگی های جدید استفاده کرده و کنترل بیشتری بر روی امنیت و تشخیص اشکال بدست آورید. از آنجا که هکرها به طور مداوم جعبه ابزارهای خود را به روز می کنند، استفاده از فن آوری های منسوخ می تواند سایت شما را در معرض خطرات امنیتی قرار دهد.

استفاده از تمام نکات فوق باید زمان پاسخگویی وب سایت شما را بسیار افزایش داده و رتبه شما را در SERP بهبود بخشد. همگام بودن با آخرین به روزرسانی ها و استفاده از بهترین روش های وردپرس باعث افزایش سرعت و عملکرد بستر آنلاین شما می شود.

دیدگاهتان را بنویسید