هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

You are currently viewing هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

هاست چیست؟ در این مقاله به معرفی خدمات هاست می‌پردازیم و با کاربردهای مختلف هاست آشنا می‌شویم. خواهیم آموخت که هاست برای چه مواردی استفاده می‌شود و ما چرا به هاست نیاز داریم.

هاست چیست؟

هاست یا host به فضایی گفته می‌شود که در آن اطلاعات و فایل‌های وب‌ سایت بارگذاری می‌شود. هاست به افراد، شرکت ها و سازمان ها امکان می‌دهد تا وب سایت خود را روی اینترنت قرار دهند تا برای همگان از طریق شبکه جهانی وب قابل مشاهده و در درسترس باشد. به صورت دقیق‌تر به فضایی که بر روی سرور اختصاصی یا سرور مجازی جهت ارائه یا نمایش وب سایت اختصاص داده می‌شود هاست می‌گویند. اصطلاح هاست با نام های میزبانی وب، وب هاست، Host و Web Hosting نیز شناخته می‌شود.

هاست از کامپیوترهای مخصوص به نام سرور ارائه می‌شود که این سرورها به صورت 24 ساعته روشن هستند و به اینترنت پرسرعت متصل می‌باشند. با قرار گرفتن فایل ها و کدهای وب سایت در هاست و سپس اتصال یک دامنه به آن، امکان راه اندازی وب سایت ایجاد می‌شود و هنگامی که کاربران اینترنت می‌خواهند وب سایت شما را مشاهده کنند تمام کاری که باید انجام دهند این است که آدرس وب سایت یا دامنه شما را در مرورگر خود تایپ کنند. سپس رایانه آنها به سرور هاست متصل و صفحات وب سایت شما از طریق مرورگر به آنها نمایش داده می‌شود.

هاست برای هر وب سایت ضروری می‌باشد و مکان سایت شما در اینترنت است، یک فضای ذخیره سازی آنلاین که اطلاعات، تصاویر، فیلم و سایر محتویات وب سایت شما را در خود جای داده است. به طور خلاصه، هاست فرآیند اجاره یا خرید فضا برای ایجاد یک وب سایت در شبکه جهانی وب است. محتوای وب سایت مانند کدهای PHP ، HTML ، CSS ، تصاویر و فیلم ها باید روی یک سرور قرار بگیرد تا به صورت آنلاین قابل مشاهده باشد.

سرور کامپیوتری است که 24 ساعته روشن است و در دیتاسنتر نگهداری می‌شود و سایر کاربران وب را از هر نقطه جهان از طریق اینترنت به سایت شما متصل می‌کند. سرور بدون هیچ گونه وقفه ای اجرا می‌شود به گونه ای که وب سایت شما در تمام مدت برای هر کسی که می‌خواهد آن را ببیند در دسترس است. و شرکت ارائه دهنده خدمات هاست و میزبانی وب، وظیفه نگه داشتن سرور و اجرای آن، محافظت از آن در برابر حملات مخرب و انتقال محتوای وب سایت شما (متن ، تصاویر ، فایل ها) از سرور به مرورگرهای بازدید کنندگان سایت شما را بر عهده دارد. ممکن است روی یک سرور هاستینگ 1 یا 100 سایت و یا حتی بیشتر میزبانی شود. تعداد سایت های روی یک سرور به قدرت پردازنده سرور، رم ، فضای سرور و میزان استفاده هر سایت از آن بستگی دارد.

هاست چه کاربردی دارد؟

از هاست استفاده های متفاوتی به عمل می‌آید و هر شخص با توجه به نیاز خود از آن استفاده می‌کند و ما در ذیل به مهمترین کاربردهای هاست می‌پردازیم:

1- ایجاد وب سایت و فروشگاه اینترنتی

بیشترین کاربرد و استفاده از هاست برای ساخت و راه اندازی وب سایت و وب سرور می‌باشد. با خرید هاست می توانید هرنوع وب سایت مثلا سایت شخصی، سایت شرکتی، سایت فروشگاه اینترنتی، سایت خبری، سایت سازمانی و… طراحی و راه اندازی نمایید. هنگامی که تصمیم به ایجاد یک وب سایت دارید، باید یک شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی وب پیدا کنید که فضای هاست و دامنه را در اختیار شما قرار دهد. شرکت میزبان وب شما با ارائه یک اکانت هاست، این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید تمام فایل ها، کدها، اطلاعات و دیتابیس های وب سایت خود را در هاست آپلود و اجرا کنید. سپس هرگاه شخصی نام دامنه سایت شما را در نوار آدرس مرورگر خود وارد کند، سرور میزبانی وب شما تمام پرونده های لازم برای ارائه درخواست را منتقل می کند و سایت شما نمایش داده می‌شود.

2- میزبانی فایل و اشتراک گذاری اطلاعات

از هاست می‌توان جهت هرگونه اشتراک گذاری اطلاعات، میزبانی فایل و مستندات در اینترنت بهره برد. هاست یک فضای آنلاین است که برای تمام کاربران دنیا و در هر زمان و هر مکان از طریق شبکه جهانی اینترنت در دسترس می‌باشد. بنابراین با داشتن یک هاست می‌توانید هر نوع فایل و اطلاعات را روی آن ذخیره و در دسترس همگان قرار دهید. برای بسیاری از افراد، شرکت ها و سازمان های بزرگ در دسترس بودن منابع اطلاعاتی از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین با استفاده از هاست می‌توان به صورت 24 ساعته به اطلاعات دسترسی داشت.

3- ایمیل سرور

سرویس ایمیل و پست الکترونیک یکی از اولین سرویس‌هایی است که بر روی بستر اینترنت به وجود آمده است. استفاده از هاست جهت میل سرور بدون محدویت تعداد ارسال ایمیل در روز برای پاسخ به نیاز شرکت ها و سازمان‌هایی که از پست الکترونیکی استفاده می‌کنند بسیار حائز اهمیت است، هم‌چنین با دسترسی که به سرور هاست وجود دارد، می‌توان نرم افزار ایمیل دلخواه خود را نیز بر روی سرور نصب کرد.

4- اپلیکیشن سرور

یکی دیگر از کاربردهای هاست استفاده جهت راه‌ اندازی اپلیکیشن ها، نرم افزار های و سیستم های تحت وب می‌باشد.

مثلا برای ساخت اپلیکیشن اندروید از هاست اندروید استفاده می‌شود تا اتصال بین کلاینت و سرور و ذخیره داده ها و اطلاعات در دیتابیس هاست صورت گیرد. برای اینکه اپلیکیشن را آنلاین کنیم و دیتابیس به صورت آنلاین روی نت قرار گیرد باید پایگاه داده Application در هاست و یا سرور ایجاد شود تا ارسال و دریافت اطلاعات با کاربران به آسانی و با سرعت بالا از طریق اینترنت صورت پذیرد.

در مثالی دیگر نرم افزارهای تحت وب یا Web Based روی هاست میزبانی و اجرا می‌شوند. دسترسی به نرم افزار تحت وب میزبانی شده روی هاست از سرعت و عملکرد بسیار بهتر و مطلوب تری برخوردار است و می‌تواند با استفاده از موبایل، تبلت و لپ تاپ و هر دستگاهی که اجازه باز کردن صفحات اینترنتی را می‌دهند مانند تلویزیون های هوشمند از قابلیت های آن بهرمند شد.

همچنین سیستم‌ عامل های تحت وب نیز روی هاست اجرا می‌شود و در واقع یک دسکتاپ مجازی است و کاربران را قادر می‌کند که به آن از طریق مرورگر وب دسترسی داشته باشند. به‌طور معمول در شرکت‌های بزرگ در دسترس بودن منابع اطلاعاتی از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین سیستم‌ عامل‌های تحت وب یک راه مناسب برای به اشتراک گذاشتن منابع اطلاعاتی است و همچنین در دسترس بودن سیستم‌ عامل در هر کجای دنیا را ممکن می‌سازد.

5- دیتابیس سرور

کاربرد دیگر هاست استفاده از آن به عنوان دیتابیس سرور می باشد. سرور دیتابیس سروری است که از آن به‌منظور ذخیره، بازیابی و مدیریت داده‌ها استفاده می‌شود. وظیفه‌ی سرور پایگاه داده عبارت است از مدیریت به‌روزرسانی داده‌ها، فراهم کردن امکان دسترسی هم‌زمان توسط کاربرها و تضمین امنیت داده‌ها. با استفاده از دیتابیس شما می‌توانید اطلاعات و داده های نرم افزار، سایت، اپلیکیشن و کلا هرنوع سیستم تحت وب را ذخیره نمایید و با استفاده از دستورات یک زبان برنامه نویسی آنها را از دیتابیس بگیرید و به کاربران نمایش دهید. تمامی این اطلاعات و داده ها توسط دستورات یک زبان برنامه نویسی مثلا PHP و کوئری های پایگاه داده وارد دیتابیس می‌شوند و یا به کاربران سایت نمایش داده می‌شوند. یکی از اهداف مهم دیتابیس سرورها، قابلیت رشد و توسعه پذیری آنها است.

6- کامپیوتر مجازی

نوعی از هاست تحت عنوان سرور مجازی وجود دارد که شما می‌توانید با نصب سیستم عامل های مختلف مثلا ویندوز یا لینوکس همانند کامپیوتر شخصی خود از آن استفاده نمایید. بسیاری از محاسبات و یا کارهای کامپیوتری نیاز به سخت افزار قوی، اینترنت پرسرعت و منابع بالا دارند که می‌توان آنها را در کامپیوتر مجازی انجام داد. فرض کنید یک فایل 20 گیگابایتی را می‌خواهید از اینترنت دانلود کنید، ویرایش های لازم را بر روی آن انجام و سپس آن را به هاست دانلود خود منتقل کنید آیا این میزان حجم در اینترنت خانگی به صرفه است؟ یا مدت زمانی که باید در انتظار دانلود فایل باشید؟ بنابراین شما در سرور مجازی می‌توانید کارهای خود را سریعتر و با اینترنت پرسرعت انجام دهید. سرعت بالا و سریع این نوع هاست به توانایی سخت افزاری کلاینت یا کاربر پشت سیستم ارتباطی ندارد چرا که محاسبات پیچیده از راه دور در سرور هاست انجام می‌شود و ما می‌توانیم با یک سیستم ساده یا یک موبایل دستورالعمل های پیچیده ای را اجرا کنیم.

در این مقاله از ایران وب سعی شد به پرسش‌هایی از قبیل هاست چیست و کاربرد هاست های مختلف که بسیاری از افراد در ابتدای کار با آن‌ها آشنا نیستند، پاسخ داده شود. در مقاله‌ای مجزا، راهنمای انتخاب هاست مناسب و آموزش خرید هاست را برای شما شرح داده‌ایم.

این پست دارای یک نظر است

دیدگاهتان را بنویسید